8 porad jak pokonać słabość do słodyczy?

with Brak komentarzy

Cukierki, żelki, ciasteczka, ciasta, czekolady, batoniki, lody, jogurty owocowe, słodzone napoje, soki, słodkie bułeczki itd..  Produkty które otaczają nas na każdym kroku, bez obecności których spora część osób nie wyobraża sobie życia. Mimo, że doskonale wiemy, że są niezdrowe i zdajemy sobie sprawę ze szkodliwości ich częstego spożywania, jakże ciężko nam jest je ograniczyć bądź całkowicie wyeliminować. Wielokrotne próby rzucenia tego „nałogu” często kończą się porażką. Zapewne doskonale wiecie o czym mówię. Często nagradzamy się słodkim batonem, czy tabliczką czekolady. W końcu jest to najprostszy sposób na rozładowanie napięcia i poprawę humoru – choćby na chwilę.

Dlaczego tak się dzieje Z czego wynika nasz niczym niepohamowany apetyt na wszelkiego rodzaju słodkości?

CUKIER UZALEŻNIA!

Uzależnienie kojarzy nam się przede wszystkim z używkami jak alkohol, nikotyna czy narkotyki. Jednak naukowcy coraz głośniej mówią o tym, iż uzależnić można się także od… cukru.

Cukier okazuje się bowiem dla naszego organizmu nie mniej narkotyczny niż kokaina. Obie substancje podobnie oddziałują na nasz mózg i powodują podwyższenie poziomu serotoniny i dopaminy, czyli hormonów wywołujących uczucie szczęścia i pobudzenie. Organizm z czasem przyzwyczaja się jednak do pierwszych dawek i kolejne takie uczucie daje tylko dawka większa. Wtedy zaczyna się uzależnienie. Tak działają narkotyki i tak samo oddziaływać ma cukier.

Tyle, że w odróżnieniu od heroiny i kokainy cukier w nadmiarze zabija powoli i systematycznie, wywołując wszystkie możliwe choroby, od próchnicy i otyłości, przez groźne nadciśnienie, nieuleczalną cukrzycę, ponurą depresję po śmiercionośnego raka. Poza tym cukier  przyspiesza starzenie i wywołuje kłopoty z koncentracją.

Jeśli słodycze lądują w Twoim sklepowym koszyku sporadycznie – nic złego się nie dzieje. Jeśli natomiast nie wyobrażasz sobie dnia bez niezdrowych łakoci uważaj – problem będzie się pogłębiał, a Ty będziesz potrzebować jeszcze więcej substancji (w tym przypadku cukru), aby osiągnąć oczekiwany efekt.

Co zrobić żeby jednak pokonać tą słabość i raz na zawsze uwolnić się od szkodliwego wpływu słodyczy? Czy w ogóle jest to możliwe?

Na szczęście tak! Jeśli zadbasz o kilka ważnych elementów.

1. Pamiętaj o regularnym spożywaniu węglowodanów – Węglowodany spalamy nie tylko podczas aktywności fizycznej, ale również podczas pracy umysłowej. Glukoza odżywia nie tylko nasze mięśnie, ale także mózg. Węglowodany są więc potrzebne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, stąd też ich REGULARNE dostarczanie jest sprawą kluczową dla naszego samopoczucia i zdrowia.

Regularne i oczywiście do tego umiarkowane spożycie węglowodanów umożliwia nam utrzymanie w miarę stałego poziomu glukozy we krwi. W takiej sytuacji ochota na coś słodkiego jest znacznie mniejsza i rzadsza niż kiedy to poprzez nieodpowiednio zbilansowaną dietę spada poziom glukozy we krwi. W takich sytuacjach naturalną reakcją obronną organizmu jest sięganie po szybkie źródło energii, do jakich niestety zaliczają się słodycze.

Spożycie słodyczy powoduje stany wahania cukru we krwi, co powoduje, że chcemy ich spożywać więcej i więcej. Dzieje się tak dlatego, iż po spożyciu słodyczy szybko wzrasta poziom glukozy we krwi, który powoduje szybki wzrost insuliny. W dalszym kroku insulina zaczyna szybko obniżać poziom glukozy, a więc pojawia się hipoglikemia i znowu mamy ochotę na słodkie. Co więcej, insulina dodatkowo stymuluje rozwój tkanki tłuszczowej.

Rozwiązaniem z tej sytuacji jest wprowadzenie regularnego spożycia produktów węglowodanowych przez CAŁY dzień, tak aby małe, ale często spożywane porcje produktów chroniły nas przed skokami poziomu glukozy. Takie postępowanie powinno zmniejszyć chęć do spożywania słodyczy, a w wielu przypadkach nawet ją praktycznie wyeliminować.

2. Myśl pozytywnie – Koniecznie porzuć negatywne nastawienie!

Zamiast analizować sto tysięcy negatywnych stron zerwania z cukrowym nałogiem skup się wyłącznie na plusach tejże sytuacji. A jest ich więcej niż Ci się wydaje!

Po pierwsze, ograniczenie sklepowych słodkości to nieocenione działanie na korzyść Twojej sylwetki, ale także stanu zdrowia. Ograniczając słodycze ograniczysz również swoje wydatki. Sam(a) zdecyduj na co wydasz zaoszczędzone pieniądze.

3. Przygotuj się na ewentualny kryzys – Nie oszukujmy się, chęć na słodycze nie przejdzie z dnia na dzień, a Ty zapewne niejednokrotnie będziesz mieć chwile słabości. Mimo początkowo silnej motywacji problemem często okazuje się brak wytrwałości. Bardzo często pierwszy kryzys staje się momentem zarzucenia wszystkiego co do tej pory zostało wypracowane. To najgorsze co możemy zrobić. Nawet jeśli już przydarzyła Ci się chwila słabości – WALCZ dalej, nie poddawaj się!!

Badania pokazują, że przygotowanie się do takiej chwili słabości, ułatwia pokonanie pokusy i zmniejsza ryzyko sięgnięcia po słodycze. Zapisz najlepiej w kalendarzu – co zrobisz, czym się zajmiesz, gdy dopadnie Cię ochota na coś słodkiego.

4. Zrób porządki w kuchni – Wyrzuć z szafek wszystkie niezdrowe słodkości, począwszy od ciasteczek i czekoladek na wypadek wizyty sąsiadki, a skończywszy na skrytej w szafie pod stosem ubrań czekolady na wypadek nagłego ataku głodu. Jedynie w ten sposób jesteś w stanie oczyścić swój dom z pokus, obok których ciężko było do tej pory przejść obojętnie.

5. Znajdź nowe hobby – Nawyk najlepiej zwalczać nawykiem, więc znajdź inną przyjemności – najlepiej w postaci aktywności fizycznej!

6. Wysypiaj się – Dbaj o zdrowy sen – człowiek niewyspany jest bowiem bardziej podatny na wszystko, co złe. Na cukrowy nałóg też.

7. Jedz powoli – Podczas jedzenia starannie przeżuwaj każdy kęs. Dzięki temu wydziela się leptyna – hormon zmniejszający łaknienie. Lepiej też się nasycisz, nie będziesz miała potrzeby dojadania, a tym samym łatwiej będzie ci zrezygnować ze słodkości.

8. Wyjdź na spacer – Naukowcy z Francji opublikowali ostatnio wyniki badań, z których wynika, że na zmniejszenie apetytu na słodkie produkty wpływa silne światło. To doskonała wiadomość! Według ekspertów zadziała choćby krótki spacer w słoneczny dzień.

Gotowy/a do Walki? 🙂 

Podziel się z innymi:
Follow Monika Czyż-Cupryś:

Rozgość się i zaglądaj tak często jak będziesz potrzebował(a) pomocy, porady bądź inspiracji. Cieszę się, że jesteś! :)

Dodaj komentarz